Plenery, warsztaty i szkolenia fotograficzne.

141136631178857700

Światło niejedno ma imię, jak modelować sylwetkę w plenerze

Portrety w plenerze należą do najpopularniejszych fotografii. Zapewne każdy z nas niejednokrotnie fotografował bliskich na łonie natury. Naturalne światło daje duże możliwości modelowania sylwetki oraz twarzy fotografowanego. Wpływa również na otoczenie. Dobre zdjęcia plenerowe wcale nie wymagają sprzętu za kilka tysięcy złotych ani bajkowego otoczenia. Bo nie sztuką jest zrobić dobre zdjęcie, wysokiej klasy aparatem na bajkowej plaży, ale w miejskim parku czy na łące za miastem, zwykłym aparatem. Poniżej kilka wskazówek, które wpłyną na jakość Twoich zdjęć.

 

Wybór pleneru

Jak robić dobre zdjęcia w plenerze? W drodze do pracy czy szkoły, zazwyczaj mijamy mnóstwo ciekawych miejsc. Wystarczy rozejrzeć się dookoła. Parki, lasy, łąki, jeziora, rzeki, skałki. To, co jest blisko nas, może okazać się czymś niebanalnym, gdy zaczniemy zabawę ze światłem i wybierzemy odpowiedniego modela. Jak już zaplanujemy, gdzie będziemy robić zdjęcia, warto udać się w to miejsce o różnych porach dnia i obserwować światło.

Zachmurzone niebo sprzyja dobrym zdjęciom

Zaczynając przygodę z portretami w plenerze, musimy pamiętać, że naszym sprzymierzeńcem jest rozproszone światło. A gdy słońce chowa się za chmurami, wówczas światło jest rozproszone i nie występują mocne cienie. Pamiętajmy jednak, że światło pada pod określonym kątem, w pewnych chwilach jest mocniejsze, a za chwilę będzie słabsze. Dodatkowo, by ograniczyć cienie na twarzy, w mgliste i pochmurne dni, można wykorzystać lampę błyskową bądź dyfuzor. Dobre zdjęcia plenerowe wykonamy w cieniu. Światło jest naturalnie rozproszone, a więc nie rysują się mocne cienie.

Oświetlenie górno-boczne

Jest to najbardziej naturalne światło, gdyż towarzyszy nam praktycznie cały czas. Oświetlenie to podkreśla te części twarzy, które są najbardziej wystające, czyli brodę, czoło, usta, kości policzkowe. Im słońce wyżej, tym bardziej wysmuklona twarz i sylwetka. Efektem będzie szczuplejsza wizualnie sylwetka modela. Najlepiej jednak wybierać godziny przed bądź popołudniowe, kiedy słońce jest nisko. Wówczas możemy uchwycić na zdjęciach piękne światłocienie. Spróbuj wykonać wiele zdjęć z różnych kątów, pamiętając o tym by w plenerze ustawić ISO na jak najniższą wartość.

Zdjęcia powstają najpierw w naszej głowie, malujemy je oczyma wyobraźni. Mamy na nie pomysł i wiemy co chcemy na nich wydobyć. To też stanowi kluczowy element by zrobić dobre zdjęcia w plenerze.

Jakie jest Twoje zdanie?