Plenery, warsztaty i szkolenia fotograficzne.

140491473140075400

Sięgnij po lepsze zdjęcia – techniki poprawy jakości fotografii

Robienie dobrych zdjęć wymaga znajomości kilku ważnych parametrów, które podniosą ich jakość. Nie wyklucza to oczywiście nauki właściwego kadrowania i dobierania oświetlenia, ale czasami to nie wystarcza. Najpierw należy przeczytać instrukcję obsługi swojego aparatu, a następnie ustawić odpowiedni format zdjęć – zacznijmy od upewnienia się, że wykorzystujemy możliwości naszego sprzętu w 100%.

JPG/RAW
Dobre aparaty fotograficzne poza standardowym formatem jpg, oferują zapis zdjęć w tzw. RAW-ie. RAW jest to format z dużym zakresem tonalnym, charakteryzujący się brakiem kompresji stratnej. Co to dla nas oznacza? Jeśli nie zamierzamy robić setki fotoreportażowych zdjęć z naszych wakacji, warto ustawić zapis plików w formacie RAW, ponieważ pozwoli nam to na pełną edycję w programie graficznym. Brak kompresji stratnej oznacza, że część decyzji odnośnie oświetlenia czy tonacji barwnej będziesz mógł podjąć dopiero podczas obróbki zdjęcia – daje to zawsze większe pole możliwości, jeśli nie możemy w łatwy sposób powtórzyć ujęcia.

Rozdzielczość
Wiele zależy od obiektywu jaki posiadamy w naszym aparacie – bez niego nigdy nie zrobimy zapierających dech w piersiach zdjęć. Rozdzielczość aparatu jest bardzo ważna, ponieważ determinuje ona ilość szczegółów, które potrafi on zarejestrować. To od przysłony zależy głównie ostrość i rozdzielczość naszych fotografii. Jeśli ustawimy zbyt wysoką wartość przysłony, możemy spodziewać się efektu dyfrakcji, która pogorszy jakość zdjęcia. Dobranie odpowiedniej wartości przysłony polega na metodzie prób i błędów – wybrać należy to zdjęcie, na którym widać najwięcej detali.

140491473152533100

Czułość materiału światłoczułego
Mowa tutaj o parametrze ISO – jego podniesienie powoduje przegrzewanie się pikseli i częściową degenerację fotografii, która objawia się powstawaniem szumów.
Wykonując fotografie w ciemnym pomieszczeniu musimy podnieść wartość ISO, jednak musimy spodziewać się szumu, który będzie trzeba usuwać w programie graficznym.
Najnowszej generacji lustrzanki dopiero przy wyższych wartościach ISO będą powodowały powstawanie szumów, jeśli jednak dysponujemy wyłącznie kompaktem, lepszą opcją będzie obniżenie czułości.

Poruszenie zdjęcia
Sprawą oczywistą jest to, że jeśli poruszymy aparatem podczas robienia zdjęcia, wyjdzie ono zamazane i pozbawione wielu szczegółów. Dlatego tak ważne jest zapewnienie odpowiedniej stabilności naszego sprzętu. Najlepszą stabilność zapewnia oczywiście statyw. Możemy wybierać spośród wielu modeli, przeznaczonych do różnych zastosowań. Niestety statyw dla wielu osób jest nieporęczny i po prostu za ciężki. Rozwiązaniem tego dylematu jest zakup aparatu ze stabilizacją obrazu, która w pewnym stopniu ograniczy niekontrolowane wkradanie się nieostrości do naszych zdjęć.

Zapoznanie się z instrukcją
Jeśli nie należysz do osób, które uwielbiają śledzić długie linijki tekstu napisane w setkach językach, tracisz naprawdę wiele! Instrukcja aparatu w twoim języku wcale nie zawiera tak wielu stron jak mogłoby się wydawać – jest nawet często opatrzona obrazkami pokazującymi najważniejsze ustawienia! Każdy sprzęt jest inny i pomimo tego, że zasadnicze ustawienia są niezmienne, być może znajdziesz w instrukcji pewne porady, które podniosą jakość twoich zdjęć.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem Foto4U, które oferuje najlepsze zdjęcia przez Internet.

Jakie jest Twoje zdanie?